30 september 2023: Ich glaube, lieber Herr, hilf meinem Unglauben, BWV 109
Bach componeerde cantate 'Ich glaube, lieber Herr, hilf meinem Unglauben', BWV 109 in Leipzig voor de 21e zondag na Trinitatis en voerde het voor het eerst uit op 17 oktober 1723.
De tekst van de cantate is van Christian Friedrich Henrici, ook bekend als Picander.
Het is gebaseerd op het evangelie van Johannes 4:46-54, waarin Jezus de zieke zoon van een hoveling uit Kafarnaüm geneest. Jezus zegt tegen de man dat hij niet pas moet geloven als hij een teken of wonder heeft gezien. De man keert naar huis en vindt zijn zoon gezond terug.
De cantate is geschreven voor een groot ensemble, waaronder solisten, koor, strijkers, blazers en continuo. het is een mooi voorbeeld van Bachs vermogen om complexe theologische thema's op een toegankelijke en emotionele manier uit te drukken. Het is een krachtige en inspirerende uiting van geloof en hoop.
De cantate bestaat uit zes delen:
- Koraal: Ich glaube, lieber Herr, hilf meinem Unglauben
- Recitativo: Des Herren Hand ist ja noch nicht verkürzt
- Aria: Wie zweifelhaftig ist mein Hoffen
- Recitativo: O fasse dich, du zweifelhafter Mut
- Aria: Der Heiland kennet ja die Seinen
- Koraal: Wer hofft in Gott und dem vertraut
Het eerste deel, het koraal, is een eenvoudige melodie die het thema van geloof en twijfel uitdrukt. Het tweede deel, het recitatief, wordt gezongen door de tenor en vertegenwoordigt de twijfelende hoveling. De aria die volgt, wordt ook gezongen door de tenor en drukt de twijfel van de man uit in een meer emotionele manier. Het derde recitatief wordt gezongen door de alt en biedt een tegenstelling tot de twijfel van de man. De alt moedigt de man aan om op God te vertrouwen. De aria die volgt, wordt gezongen door de alt en drukt de zekerheid van God uit. Het laatste deel, het koraal, is een vrolijke en optimistische melodie die het thema van geloof en hoop benadrukt.
Waardeer onze cantate-uitvoeringen met uw donatie
Locatie en aanvang.
Extra slotkoraal
om mee te zingen
Solisten
Mezzo-sopraan Elsbeth Gerritsen studeerde muziekwetenschap aan de Universiteit van Utrecht waar zij in aanraking kwam met de historische uitvoeringspraktijk. Na haar doctoraal examen studeerde zij aan het Conservatorium van Amsterdam bij Margreet Honig en Jard van Nes. Inmiddels maakt Elsbeth Gerritsen als zangeres deel uit van de Nederlandse Bachvereniging, en is zij de alt in Quink, en maakt zij deel uit van het Nederlands Kamerkoor. Zij soleerde met gerenommeerde ensembles als Asko|Schönberg, Camerata Trajectina, Klangart Berlin, en VocaalLAB. Ook zingt zij veel oratoriumrepertoire en is zijn in opera te horen.
William Knight startte zijn koorcarrière in het koor van St. Paul’s Cathedral in Londen. Hij studeerde muziek aan de universiteit van York.
Daarna zong hij met beroemde ensembles als The Sixteen, het Geoffrey Mitchell Choir en het Gabrieli Consort en in de koren van Westminster Abbey, St. Paul’s Cathedral, Brompton Oratory en Temple Church.
Begin 2014 verhuisde William naar Nederland. Naast het zingen in het Nederlands Kamerkoor, werkt William regelmatig met Collegium Vocale Gent, Capilla Cayrasco en Capella Amsterdam.
Dirigent
Tenor Harry van Berne studeerde cello en solozang aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam bij Erna Spoorenberg. Verdere studie werd gevolgd bij o.a. Margreet Honig in Amsterdam en Anthony Rolfe Johnson in London. Harry van Berne maakt deel uit van het Gesualdo Consort Amsterdam en het Quink Vocaal Ensemble. Ook geeft Harry cursussen, masterclasses en workshops over specifieke onderwerpen of stijlperiodes, zowel voor solozangers als voor ensembles. Als hoofdvakdocent solozang is Harry verbonden aan het ArtEZ conservatorium. Vanaf het seizoen 2018-2019 is Harry verbonden aan het Koninklijk Conservatorium (Den Haag) als docent in de Master Ensemblezang. De laatste jaren is Harry ook werkzaam als dirigent van koorprojecten.
Koor
Het eerste optreden van het Dudok Kamerkoor tijdens een cantate vesper op de Brink dateert uit 2007. Onder leiding van Johan Rooze werkte het koor op 17 mei mee aan de uitvoering van BWV 11, beter bekend als het Himmelfahrtsoratorium. De leden van dit ad hoc samengestelde kamerkoor waren merendeels gerekruteerd uit het grotere Dudok Ensemble waar Johan Rooze sinds 1999 de artistieke spil van was. Na diens vertrek naar zijn tweede vaderland Zuid-Korea in 2008, zingt het Dudok Kamerkoor jaarlijks één productie bij Cantate op de Brink onder leiding van Harry van Berne.
Inleiding
De inleiding wordt verzorgd door Machteld van Woerden
2 december 2023: Bereitet die Wege, bereitet die Bahn, BWV 132
'Bereitet die Wege, bereitet die Bahn', BWV 132 is een kerkcantate van Johann Sebastian Bach. Hij componeerde deze cantate in Weimar voor de 4e zondag van Advent en voerde hem voor het eerst uit op 22 december 1715.
De tekst van de cantate is van Christian Friedrich Henrici, ook bekend als Picander. De cantate is gebaseerd op de tekst van de profeet Jesaja, die de komst van een Messias voorspelt. De tekst is een oproep tot voorbereiding op de komst van de Messias, die de zonden van de wereld zal vergeven en vrede zal brengen.
De cantate is geschreven voor een klein ensemble, waaronder solisten, koor, strijkers en continuo. De muziek is elegant en melodieus, en weerspiegelt de verwachting en hoop van de gelovigen.
De muzikale aspecten van de Bach cantate Bereitet die Wege, bereitet die Bahn, BWV 132 zijn zeer gevarieerd en expressief. Bach maakt gebruik van een breed scala aan muzikale middelen om de verschillende emoties en ideeën in de tekst weer te geven.
Zeker, hier zijn enkele muzikale aspecten van de Bach cantate Bereitet die Wege, bereitet die Bahn, BWV 132:
-
Koor: Het koordeel is een korte, krachtige uiting van verwachting. Het is geschreven in een eenvoudige, maar effectieve stijl, met een melodie die gemakkelijk te onthouden is. De tekst, "Bereitet die Wege, bereitet die Bahn!", is een oproep tot voorbereiding op de komst van de Messias.
-
Recitatief en aria (sopraan): Het recitatief en de aria van de sopraan zijn een uiting van vreugde en hoop op de komst van de Messias. Het recitatief is geschreven in een eenvoudige, maar expressieve stijl, en de aria is een vrolijke en opgewekte melodie. De tekst spreekt over de vreugde van het volk dat de Messias verwelkomt.
-
Recitatief en aria (tenor): Het recitatief en de aria van de tenor zijn een oproep tot zelfreflectie en bekering. Het recitatief is geschreven in een serieuze, introspectieve stijl, en de aria is een krachtige en emotionele melodie. De tekst spreekt over de noodzaak om zich voor te bereiden op de komst van de Messias door de zonden te bekeren.
-
Recitatief en aria (bas): Het recitatief en de aria van de bas zijn een uiting van zelfonderzoek en berouw. Het recitatief is geschreven in een eenvoudige, maar krachtige stijl, en de aria is een melodie die de pijn van berouw uitdrukt. De tekst spreekt over de noodzaak om zichzelf te onderzoeken en de zonden te bekennen.
-
Recitatief (alt): Het recitatief van de alt is een uiting van overgave aan God. Het is geschreven in een eenvoudige, maar expressieve stijl, en de tekst spreekt over de bereidheid om zich aan God over te geven.
- Koor: Het koordeel is een oproep tot wedergeboorte en verlossing. Het is geschreven in een eenvoudige, maar krachtige stijl, en de tekst spreekt over de noodzaak om opnieuw geboren te worden door de kracht van God.
Waardeer onze cantate-uitvoeringen met uw donatie
Locatie en aanvangstijd.
Solisten
Sopraan Elise van Es (1991) studeerde in Nederland bij Roberta Alexander. In 2017 rondde zij haar Master Lied & Oratorium met onderscheiding af aan de Universität Mozarteum in Salzburg waar ze studeerde bij Andreas Macco en Thérèse Lindquist.
Als oratoriumsoliste zong Elise onder andere de Matthäus Passion, de Johannes Passion en de Lukas Passion van Bach, de Carmina Burana van Orff, de Schöpfung van Haydn, de Messiah van Händel, het Requiem van Mozart, Das Paradies und die Peri van Schumann, het Stabat Mater en de Petite Messe Solennelle van Rossini, het Requiem van Fauré, het Oratorio de Noël van Saint-Saëns en Ein deutsches Requiem van Brahms.
Julia Mech is sinds 2021 tweede alt van het Groot Omroepkoor. Ze is geboren in Krakau en studeerde in 2018 cum laude af aan de Ignacy Jan Paderewski Academy of Music in Poznan. Nog als universiteitsstudent maakte Julia Mech haar debuut in Verdi's La Traviata in het operagebouw van Poznan. Haar concertrepertoire omvat het Requiem van Dvořák, het Requiem en de Kroningsmis van Mozart, het Stabat Mater van Pergolesi en het Gloria van Vivaldi. Daarnaast was Julia Mech te horen in recitals met liederen van Brahms, Dvořák, Weill en Schumann.
Gerben Houba is een veelgevraagde solist op het gebied van oratorium, opera en muziektheater, maar ook een actieve ensemblezanger bij diverse professionele gezelschappen. Verder is hij mede-oprichter van Vocaal Kwartet Quatre Bouches.
Bij de traditionele oratoria is Gerben een veelzijdig solist met een repertoire van Barok tot Modern; regelmatig terugkerende werken zijn de Mattheus- en Johannespassie van Bach (waarin hij zowel de aria's als de evangelistpartij zingt), de Petite Messe Solennelle van Rossini, het Requiem van Mozart, de Messiah van Händel en het Stabat Mater van Haydn. Gerben is verbonden aan het Groot Omroepkoor. Als remplaçant zingt hij bij gelegenheid bij gezelschappen als De Nationale Opera, het Nederlands Kamerkoor en Collegium Vocale Gent.
De bas Christiaan Peters genoot zijn opleiding aan het conservatorium van Rotterdam. Tevens studeerde hij Muziekwetenschap aan de Universiteit van Utrecht. Hij nam deel aan de Internationale Bachakademie Stuttgart. Onder meer de soli in Händels Messiah, het Requiem van Mozart en Rossini's Petite Messe Solennelle behoren tot zijn oratoriumrepertoire. Veelvuldig zingt hij in het koor van de Nationale Opera in het Muziektheater in Amsterdam.
Dirigent
Dr. Hanna Rijken, theoloog en musicus, is in juni 2022 benoemd als Universitair Docent 'Theology & Muziek (the Arts)' aan de PThU in Amsterdam. Ook werkt ze als docent aan het Rotterdams Conservatorium (Codarts). Haar onderzoek richt zich op Sacred Music. Hanna is oprichter en dirigent van het Vocaal Theologen Ensemble en het Codarts Kerkmuziek Ensemble. Ze promoveerde in 2017 aan de Protestantse Theologische Universiteit te Amsterdam op de dissertatie ”My Soul Doth Magnify”. Ze werkte van 2019-2021 als Postdoc Researcher aan een vervolgonderzoek over de Choral Evensong, in een samenwerking met onderzoekers van de University of Oxford.
Ze studeerde theologie aan de Universiteit Utrecht en Tilburg en aan de PThU Amsterdam. Daarnaast studeerde ze koordirectie, kerkmuziek en dwarsfluit met specialisatie traverso aan het Conservatorium van Amsterdam.
Inleiding
De inleiding wordt verzorgd door Christiaan Boers
20 januari 2024: Was mein Gott will, das g'scheh allzeit, BWV 111
Waardeer onze cantate-uitvoeringen met uw donatie
Locatie en aanvangstijd.
Solisten
De Duitse sopraan Tanja Obalski studeerde solozang aan het Conservatorium van Amsterdam bij Margreet Honig en Howard Crook. In 2001 behaalde zij haar diploma 1ste fase en in 2003 een diploma 2de fase in barokzang. Zij volgde verder masterclasses van o.a. Jill Feldman en Emma Kirkby. Als soliste is zij te horen in oratoria, cantates en kamermuziekconcerten zowel in Nederland als daarbuiten. Tanja Obalski is sinds 2010 verbonden aan het Groot Omroepkoor.
De IJslandse zangeres Guja Sandholt woont in Utrecht en Reykjavík en treedt regelmatig op in Nederland, IJsland en internationaal. Guja voert graag oratoria uit en heeft bijvoorbeeld de mezzo/alto solopartijen gezongen in de Matthäus Passion en het Weihnachtsoratorium van J.S. Bach; het Requiem van Mozart en het Stabat mater van Pergolesi Dvorak en Arvo Pärt. Zij studeerde ze af aan de Guildhall School of Music and Drama in Londen en de Mozarteum Universiteit in Salzburg. In Nederland studeerde ze bij Charlotte Margiono en Jón Thorsteinsson. Als ervaren ensemblezangeres heeft Guja een parttime baan bij het Groot Omroepkoor.
De uit Portugal afkomstige tenor André (1988) Cruz volgde op achttienjarige leeftijd de zangopleiding aan het Nationaal Conservatorium in Lissabon, Portugal. André behaalde in Nederland zijn bachelor Koordirectie onder leiding van Rob Vermeulen en zijn bachelor klassieke zang bij Jón Þorsteinsson aan het Utrechts Conservatorium. Hij rondde zijn master Oude Muziek Zang af waarbij hij speciaal kon ontwikkelen bij Rita Dams, Dorothee Mields, Pascal Bertin, Robin Blaze, Peter Kooij en Michael Chance. Na het zingen bij The Sixteen is André actief lid van het Nederlands Kamerkoor en het Groot Omroepkoor. André zingt vaak met professionele ensembles, als solist en is gastdirigent bij verschillende koren in heel Nederland.
De Nederlandse bariton Tiemo Wang is gespecialiseerd in barok en hedendaagse muziek. Hij studeerde bij José Scholte, Joost van der Linden en Frans Fiselier en wordt momenteel gecoacht door Henny Diemer. Tiemo Wang voert regelmatig passies van J.S. Bach uit in binnen- en buitenland en is vaak betrokken bij producties die oude en hedendaagse muziek combineren met beeldende en geluidskunst. Onlangs was hij betrokken bij een geënsceneerde productie van J.S. Bachs Motetten voor solostemmen met het Nederlandse productiehuis Hollands Diep en is hij vast lid van het Belgische ensemble Bl!ndman. Hij is ook lid van Ensemble BachPlus. Tiemo is verbonden aan het Groot Omroepkoor
Dirigent
Cees van der Poel studeerde orgel bij Albert de Klerk in Haarlem en bij Hans van Nieuwkoop aan het Sweelinck Conservatorium Amsterdam. Daarnaast rondde hij in Amsterdam een studie kerkmuziek af en aan het Maastrichts Conservatorium een hoofdvakstudie piano bij Frédéric Meinders en Joop Celis. Van der Poel is werkzaam als uitvoerend musicus, docent en koordirigent. Hij werkt als zelfstandig adviseur op orgelbouwgebied en is als zodanig verbonden aan de grote rooms-katholieke en protestantse kerkelijke koepels. In samenwerking met de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed begeleidt hij restauraties van monumentale orgels.
Koor
Kamerkoor ’Akkoord’ uit Hilversum is ontstaan in 2003 op initiatief van een groep enthousiaste zangers en zangeressen die met elkaar wilde gaan musiceren onder leiding van Cees van der Poel. Doel is met een twintigtal zangers die geen problemen hebben met muziek lezen een grote variatie aan composities in te studeren en ten gehore te brengen. In de sfeervolle ambiance van Het Kerkje aan de Dijk in Kortenhoef gaf het koor haar eerste concert. Sindsdien verzorgt Akkoord ieder jaar een concert in of in de buurt van Hilversum. Akkoord werkt regelmatig mee aan de Cantate op de Brink in de Grote Kerk in Hilversum. Desgevraagd incidenteel ook aan andere muzikale gebeurtenissen.
Inleiding
De inleiding wordt verzorgd door Heleen Weimar