15 april 2023: Am Abend aber desselbigen Sabbats BWV 42

15 april 2023: Am Abend aber desselbigen Sabbats BWV 42


Cantate BWV 42 Am Abend aber desselbigen Sabbats (‘En op de avond van die sabbat‘) verwijst naar het verhaal uit Johannes 20:19-31 - de tekst van de lezing voor voor de zondag na Pasen - waar Jezus plotseling verschijnt te midden van zijn bange discipelen, die met elkaar achter gesloten deuren zitten.
Deze cantate begint niet, zoals gebruikelijk met een uitgebreid koorwerk, maar met een fraaie instrumentale sinfonia, mogelijk afkomstig uit een nu verloren cantate, of wellicht is het een door Bach eerder gecomponeerd concerto grosso, of 'concerto a due cori'.


Locatie en aanvangtijd .

Waardeer onze cantate-uitvoeringen met uw donatie

Solisten

Saejeong Kim

De Zuid-Koreaanse sopraan Saejeong Kim begon haar zangcarrière in Zuid-Korea. Tijdens haar opleiding aan de universiteit werd ze gevraagd lid te worden van het Pohang City Choir. Tijdens haar carrière ontwikkelde ze een diepere interesse in oude muziek en voltooide de masteropleiding aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Saejeong Kim is koorlid van het Groot Omroepkoor en heeft regelmatig samengewerkt met het Nederlands Kamerkoor en het Vlaams Radiokoor. Tussendoor trad ze ook op als solist bij uitvoeringen van het Requiem van Mozart, de Messiah van Händel, Die Schöpfung van Haydn, Elias van Mendelssohn, Matthäus-Passion, Johannes-Passion, Magnificat en vele cantates van Bach. Ze studeerde bij Barbara Pearson, Jill Feldman,Peter Kooij en Michael Chance.

Lieke Geraats

Lieke Geraats studeerde klassieke zang bij Harry van Berne aan het ArtEZ conservatorium te Zwolle. Zij volgde masterclasses bij Margreet Honig, Jard van Nes en Anne Klare. Momenteel wordt zij gecoacht door Heleen Koele. Met pianiste Hanke Scheffer vormt zij een liedduo en nam zij deel aan masterclasses van o.a. Marien van Nieukerken, Thomas Oliemans en Irene Maassen. Als soliste zong Lieke ondermeer in de requiems van Mozart en Duruflé, en zong ze verschillende Bach en Telemann cantates. Als koorzanger was Lieke te horen bij o.a. Consensus Vocalis, Ars Musica en Studium Chorale. Naast haar werkzaamheden als soliste heeft Lieke een grote passie voor ensemblezang. Zo maakt zij deel uit van het vocaal ensemble EVA, waar zij tevens artistiek leider is. Tevens zong zij bij het in 2021 opgerichte Nederlands Bach Consort.

Gerben Houba

Gerben Houba is een veelgevraagde solist op het gebied van oratorium, opera en muziektheater, maar ook een actieve ensemblezanger bij diverse professionele gezelschappen. Verder is hij mede-oprichter van Vocaal Kwartet Quatre Bouches.
Bij de traditionele oratoria is Gerben een veelzijdig solist met een repertoire van Barok tot Modern; regelmatig terugkerende werken zijn de Mattheus- en Johannespassie van Bach (waarin hij zowel de aria's als de evangelistpartij zingt), de Petite Messe Solennelle van Rossini, het Requiem van Mozart, de Messiah van Händel en het Stabat Mater van Haydn. Gerben is verbonden aan het Groot Omroepkoor. Als remplaçant zingt hij bij gelegenheid bij gezelschappen als De Nationale Opera, het Nederlands Kamerkoor en Collegium Vocale Gent.

Daniël Hermán Mostert

Daniël Hermán Mostert studeerde klassieke zang aan het ArtEZ-conservatorium (NL) bij o.a. Harry van Berne (Master-examen: 2010). Masterclasses volgde hij bij o.a. Meinard Kraak, Barbara Schlick, Carolyn Watkinson en David Wilson-Johnson, veelal in de liedklas van Marien van Nieukerken. Daniël werkt sinds 2010 part-time bij het Groot Omroepkoor in Hilversum, maar zingt ook met enige regelmaat bij het Nederlands Kamerkoor. Daarnaast is hij zeer actief als solist in o.a. oratoria, passies en cantates van Bach, Händel, Mozart, Rossini, Fauré, Duruflé en Dvorak. Op operagebied vertolkte hij o.a. de rol van Pangloss en Martin in ‘Candide’ van Bernstein (in een RAP-productie van de Nationale Reisopera), de rol van Gil in ‘Il Segreto di Susanna’, van Wolf-Ferrari en de rol van Adonis in ‘Venus and Adonis’, van John Blow.

Dirigent

Boudewijn Jansen

Boudewijn Jansen is een dirigent met een breed repertoire met focus op opera en oratorium. Na zijn studie piano en orkestdirectie, aangevuld met koordirectie, cello, orgel en zang, werkte hij onder meer bij de Nederlandse Reisopera en de Stichting Kameropera Nederland. Sinds 1994 is Boudewijn Jansen verbonden aan de muzikale staf van De Nationale Opera. Verder verzorgde hij verschillende malen de instudering van het Koor van De Nationale Opera. In 2013 dirigeerde hij het Nederlands Blazersensemble en het Koor bij de kroning van koning Willem-Alexander. Hij is sinds 2003 artistiek leider van het befaamde Toonkunstkoor Amsterdam, welke veelal optreedt met het Concertgebouw Kamerorkest. Daarnaast dirigeerde hij vele vooraanstaande koren, zoals het Nederlands Kamerkoor, het Nederlands Concertkoor en het VU-Kamerkoor. Hij was te gast bij nagenoeg alle Nederlandse orkesten. Hij doceert en coacht dirigenten, repetitoren en zangers.

Koor

Bach Cantorij Baarn

De Bach Cantorij Baarn (sinds 1970) is een gezelschap van amateurs en (semi-)professionele musici met één overzichtelijk doel: de kerkmuziek van Bach regelmatig te laten klinken in de setting waarvoor ze bedoeld is: in de kerk. Daartoe organiseert de cantorij elk jaar vijf cantatediensten op wisselende locaties in Baarn op zondagavonden en twee vespers met toelichting op de late zaterdagmiddag, waarin naast een Bachcantate ook enkele andere werken ten gehore worden gebracht. Huidige dirigenten zijn Anthony Scheffer en Boudewijn Jansen.

Inleiding

De inleiding wordt verzorgd door Machteld van Woerden.