De tiendelige cantate Herz und Mund und Tat und Leben is gecomponeerd voor het Mariafeest (Maria-visitatie) waarin het bezoek van Maria aan haar nicht Elisabet (beiden zwanger) herdacht wordt. (Lucas 1, 39-56)
Bijzonder aan deze tiendelige cantate is de ongekende populariteit van het koraal 'Jesus bleibet meine Freude' waarin Bach kiest voor de vorm van 'pastorale', de herdersdans met triolen die de eenvoudige melodie versieren.
Bach kon niet vermoeden dat dit koraal - bewerkt voor elk mogelijk instrument en in elke mogelijke stijl - misschien wel zijn meest bekende werk zou worden!
Nadat Dame Myra Hess in 1926 een bewerking voor piano solo publiceerde werd dit koraal vooral bekend onder de Engels naam 'Jesu, joy of man's desiring'.
Waardeer onze cantate-uitvoeringen met uw donatie
Toegang alleen met
Coronatoegangsbewijs
en geldig ID-bewijs (paspoort/rijbewijs).
Bij binnenkomst in de kerk is het dragen van een mondmasker verplicht totdat u zit.
Geen reservering voortaf! (afhanklijk van de dan geldende richtlijnen kan dit veranderen)
Sopraan Bobbie Blommesteijn (1989) begon haar muzikale carrière op de Haarlemse koorschool. Ze verleende al op jonge leeftijd haar medewerking aan uitvoeringen van de 8e symfonie van Mahler en de St. Nicholascantate in het Concertgebouw van Amsterdam. Ze werkte in die periode onder andere met Ricardo Chailly en Simon Rattle. Op haar 14e begon ze haar studie zang aan de vooropleiding aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag waar ze studeerde bij Manon Heijne. Deze studie vervolgde ze bij Sasja Hunnego aan het Conservatorium van Amsterdam. Naast haar werk als soliste is Bobbie een veelgevraagd ensemblezangeres. Zo is ze verbonden aan het Laurens Collegium, Collegium Vocale Gent, het Nederlands Kamerkoor en is ze regelmatige te horen in verschillende gelegenheidsensembles.
Mezzo-sopraan Elsbeth Gerritsen studeerde muziekwetenschap aan de Universiteit van Utrecht waar zij in aanraking kwam met de historische uitvoeringspraktijk. Na haar doctoraal examen studeerde zij aan het Conservatorium van Amsterdam bij Margreet Honig en Jard van Nes. Inmiddels maakt Elsbeth Gerritsen als zangeres deel uit van de Nederlandse Bachvereniging, en is zij de alt in Quink, en maakt zij deel uit van het Nederlands Kamerkoor. Zij soleerde met gerenommeerde ensembles als Asko|Schönberg, Camerata Trajectina, Klangart Berlin, en VocaalLAB. Ook zingt zij veel oratoriumrepertoire en is zijn in opera te horen.
De bas Mitchell Sandler studeerde aan de universiteit van California te Berkeley, waar hij in 1986 afstudeerde. Hij vervolgde zijn studie barok solozang en opera aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Zijn leraren waren Herman Woltman en Marius van Altena. In 1991 voltooide hij zijn conservatoriumopleiding.
Boudewijn Jansen is een dirigent met een breed repertoire met focus op opera en oratorium. Na zijn studie piano en orkestdirectie, aangevuld met koordirectie, cello, orgel en zang, werkte hij onder meer bij de Nederlandse Reisopera en de Stichting Kameropera Nederland. Sinds 1994 is Boudewijn Jansen verbonden aan de muzikale staf van De Nationale Opera. Verder verzorgde hij verschillende malen de instudering van het Koor van De Nationale Opera. In 2013 dirigeerde hij het Nederlands Blazersensemble en het Koor bij de kroning van koning Willem-Alexander. Hij is sinds 2003 artistiek leider van het befaamde Toonkunstkoor Amsterdam, welke veelal optreedt met het Concertgebouw Kamerorkest. Daarnaast dirigeerde hij vele vooraanstaande koren, zoals het Nederlands Kamerkoor, het Nederlands Concertkoor en het VU-Kamerkoor. Hij was te gast bij nagenoeg alle Nederlandse orkesten. Hij doceert en coacht dirigenten, repetitoren en zangers.
Deze cantate wordt zonder koor uitgevoerd.
De inleiding wordt verzorgd door Sebastiaan van Eck