Cantatevespers in het 14e seizoen 2019-2020

  • 16 mei 2020: Wer nur den lieben Gott lässt walten, BWV 93
  • 28 september 2019: Herr Gott, dich loben alle wir, BWV 130
  • 30 november 2019: Ach wie flüchtig, ach wie nichtig, BWV 26
  • 25 januari 2020: Brich dem Hungrigen dein Brot, BWV 39
  • 21 maart 2020: Ich will den Kreuzstab gerne tragen, BWV 56 AFGELAST


16 mei 2020: Wer nur den lieben Gott lässt walten, BWV 93

Een koraalcantate voor de vijfde zondag na Trinitatis over de door Georg Neumark in 1641 gecomponeerde melodie en tekst 'Wer nur den lieben Gott lässt walten'. In de in 1657 verschenen bundel Fortgepflantzter musikalisch-poetischer Lustwald staat dit lied met de vermelding "Trostlied".
Het was een 'populaire' melodie die in veel gezangboeken voorkwam.
Naast deze cantate BWV 93 gebruikte Bach hem in nog zeven andere cantates en in vier orgelbewerkingen. Ook componisten als Mendelssohn, Brahms en Reger verwerkten deze melodie in hun composities.

Locatie en aanvang.
Slotkoraal

Solisten

Dirigent

Cees van der Poel

Cees van der Poel studeerde orgel bij Albert de Klerk in Haarlem en bij Hans van Nieuwkoop aan het Sweelinck Conservatorium Amsterdam. Daarnaast rondde hij in Amsterdam een studie kerkmuziek af en aan het Maastrichts Conservatorium een hoofdvakstudie piano bij Frédéric Meinders en Joop Celis. Van der Poel is werkzaam als uitvoerend musicus, docent en koordirigent. Hij werkt als zelfstandig adviseur op orgelbouwgebied en is als zodanig verbonden aan de grote rooms-katholieke en protestantse kerkelijke koepels. In samenwerking met de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed begeleidt hij restauraties van monumentale orgels.

Koor

Kamerkoor ’Akkoord’

Kamerkoor ’Akkoord’ uit Hilversum is ontstaan in 2003 op initiatief van een groep enthousiaste zangers en zangeressen die met elkaar wilde gaan musiceren onder leiding van Cees van der Poel. Doel is met een twintigtal zangers die geen problemen hebben met muziek lezen een grote variatie aan composities in te studeren en ten gehore te brengen. In de sfeervolle ambiance van Het Kerkje aan de Dijk in Kortenhoef gaf het koor haar eerste concert. Sindsdien verzorgt Akkoord ieder jaar een concert in of in de buurt van Hilversum. Akkoord werkt regelmatig mee aan de Cantate op de Brink in de Grote Kerk in Hilversum. Desgevraagd incidenteel ook aan andere muzikale gebeurtenissen.

Inleiding

De inleiding wordt verzorgd door

28 september 2019: Herr Gott, dich loben alle wir, BWV 130

Het gaat hier over strijd, over het eeuwigdurende gevecht tussen goed en kwaad - in dit geval in de gedaante van een draak. Meteen bij de eerste noten is wel duidelijk wie er wint: Gods engelen. God wordt geloofd en bedankt met triomfmuziek en de drie trompetten en pauken maken het extra feestelijk. Boven alles uit klinkt in de sopraanpartij het koraal Herr Gott, dich loben alle wir.
Bach schreef deze cantate voor de naamdag van aartsengel Michaël. Die verslaat volgens het bijbelboek Openbaring in de hemel met zijn engelentroepen de draak. Hiermee werd het kwaad niet uitgeroeid, maar wel op aarde teruggeworpen. Op deze dag overheerst dan ook het rotsvaste vertrouwen dat het goede het kwade zal overwinnen. Bach zette in deze cantate dan ook een feestensemble in, met trompetten, hobo’s, pauken, fluit en strijkers.
bron: allofbach.nl
Locatie en aanvang.
Slotkoraal om mee te zingen.

Solisten

Bobbie Blommesteijn

Sopraan Bobbie Blommesteijn (1989) begon haar muzikale carrière op de Haarlemse koorschool. Ze verleende al op jonge leeftijd haar medewerking aan uitvoeringen van de 8e symfonie van Mahler en de St. Nicholascantate in het Concertgebouw van Amsterdam. Ze werkte in die periode onder andere met Ricardo Chailly en Simon Rattle. Op haar 14e begon ze haar studie zang aan de vooropleiding aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag waar ze studeerde bij Manon Heijne. Deze studie vervolgde ze bij Sasja Hunnego aan het Conservatorium van Amsterdam. Naast haar werk als soliste is Bobbie een veelgevraagd ensemblezangeres. Zo is ze verbonden aan het Laurens Collegium, Collegium Vocale Gent, het Nederlands Kamerkoor en is ze regelmatige te horen in verschillende gelegenheidsensembles.

Kaspar Kröner

Kaspar Kröner begon zijn muzikale opleiding met een studie altviool aan de Hochschule für Musik „Hanns Eisler” in Berlijn. Nadat hij zijn altstem had ontdekt, werd hij aan hetzelfde instituut door Scot Weir, Stewart Emerson en Wolfram Rieger begeleid bij de eerste stappen in zijn ontwikkeling als countertenor. Om zich te specialiseren in de historisch geïnformeerde uitvoeringspraktijk zette hij zijn zangstudie voort aan de afdeling Oude Muziek van het Koninklijk Conservatorium te Den Haag bij Michael Chance, Peter Kooij, Jill Feldman, Rita Dams en Diane Forlano. Kaspar Kröner brengt een gevarieerd repertoire van Lied, Oratorium en Opera als solist en met ensembles als het Nederlands Kamerkoor, Amsterdam Baroque Choir, Huelgas Ensemble, Cinquecento en Cappella Amsterdam. Hij werkte samen met dirigenten als Ton Koopman, Daniel Reuss, Pablo Heras Casado, Risto Joost, Paul van Nevel, Mike Fentross, Jörg-Peter Weigle, Richard van Schoor en Hermann Bäumer.

Martin Logar

De Sloveense tenor Martin Logar voltooide zijn studie bij Matjaž Robavs in 2016 in Ljubljana en kreeg de Prešeren-prijs. Sinds 2011 is hij vast lid van het Sloveense kamerkoor en sinds het seizoen 17/18 werkt hij als freelancer in Duitsland, Zwitserland en Nederland. Als lid van ensembles zoals de Zürcher Sing-Akademie, het Chorwerk Ruhr en Capella Amsterdam, treedt hij regelmatig op als solist. Martin Logar is geïnteresseerd in verschillende muziekstijlen, akoestiek en de fysica van de menselijke stem.

Daniël Hermán Mostert

Daniël Hermán Mostert studeerde klassieke zang aan het ArtEZ-conservatorium (NL) bij o.a. Harry van Berne (Master-examen: 2010). Masterclasses volgde hij bij o.a. Meinard Kraak, Barbara Schlick, Carolyn Watkinson en David Wilson-Johnson, veelal in de liedklas van Marien van Nieukerken. Daniël werkt sinds 2010 part-time bij het Groot Omroepkoor in Hilversum, maar zingt ook met enige regelmaat bij het Nederlands Kamerkoor. Daarnaast is hij zeer actief als solist in o.a. oratoria, passies en cantates van Bach, Händel, Mozart, Rossini, Fauré, Duruflé en Dvorak. Op operagebied vertolkte hij o.a. de rol van Pangloss en Martin in ‘Candide’ van Bernstein (in een RAP-productie van de Nationale Reisopera), de rol van Gil in ‘Il Segreto di Susanna’, van Wolf-Ferrari en de rol van Adonis in ‘Venus and Adonis’, van John Blow.

Dirigent

Harry van Berne

Tenor Harry van Berne studeerde cello en solozang aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam bij Erna Spoorenberg. Verdere studie werd gevolgd bij o.a. Margreet Honig in Amsterdam en Anthony Rolfe Johnson in London. Harry van Berne maakt deel uit van het Gesualdo Consort Amsterdam en het Quink Vocaal Ensemble. Ook geeft Harry cursussen, masterclasses en workshops over specifieke onderwerpen of stijlperiodes, zowel voor solozangers als voor ensembles. Als hoofdvakdocent solozang is Harry verbonden aan het ArtEZ conservatorium en tot medio 2014 als studieleider zang aan het Conservatorium van Amsterdam. De laatste jaren is Harry ook werkzaam als dirigent van koorprojecten.

Koor

Dudok kamerkoor

Het Dudok kamerkoor werd in 1999 door dirigent Johan Rooze en een aantal enthousiaste zangers en instrumentalisten opgericht. Het ensemble bestaat uit een kerngroep van 40 zangers. Een belangrijke, jaarlijks terugkerende activiteit is de uitvoering van Bach’s Matthäus Passion in de Lijdenstijd. Daarbij werd en wordt samengewerkt met het Omroep Jongenskoor, het Haags Matrozenkoor en het Rotterdams Jongenskoor. In de afgelopen jaren werden uitvoeringen gegeven van het Weihnachts Oratorium van Bach, het Requiem en de c-moll Messe van Mozart, de Nelson Messe van Haydn, Ein Deutsches Requiem van Brahms, de Vespers van Rachmaninov, het Requiem van Fauré en daarnaast verschillende kleinere werken van eerdergenoemde componisten. Het DUDOK ensemble is een initiatief van de stichting DUDOK concerten.

Inleiding

De inleiding wordt verzorgd door Marcel Poorthuis

30 november 2019: Ach wie flüchtig, ach wie nichtig, BWV 26

Bach componeerde deze koraalcantate voor de 24e zondag na Trinitatis, een zondag aan het einde van het kerkelijk jaar.
In deze cantate staat het lied Ach wie flüchtig, ach wie nichtig van Michael Franck centraal. Op verschillende manieren verklankt Bach de vluchtigheid en eindigheid van het leven.
Met name in het vierde deel klinkt in de bas-aria met 3 hobo's en fagot een 'Totentanz' in de vorm van een oude Franse dansvorm, de Bourrée.
Slotkoraal
Locatie en aanvang.
Slotkoraal om mee te zingen.

Solisten

Renée Brunt

Sopraan Renée Brunt (1991) studeert klassiek zang aan het ArtEZ conservatorium in Zwolle. In 2015 studeerde ze af aan het Fontys conservatorium te Tilburg als violiste. Renée geeft regelmatig concerten in koren en ensembles. Ook als soliste is Renée regelmatig te horen.


Eske Tibben

De Nederlandse alt/mezzosopraan Eske Tibben studeerde aan het Prins Claus Conservatorium te Groningen bij Hanneke de Wit, Marion van den Akker en Marcel Boone. Zij zong verscheidene cantates, de Hohe Messe en het Weihnachtsoratorium van J.S. Bach, de Messiah van G.F. Händel, het Requiem van W. A. Mozart, de Paulus van F. Mendelssohn, de Petit messe solennelle van G. Rossini en vele andere werken. Als ensemblezangeres is zij verbonden aan Consensus Vocalis (o.l.v. Klaas Stok) en Bachkoor Holland (o.l.v. Gijs Leenaars).

Marcel Reijans

Marcel Reijans is één van Nederlands toonaangevende tenoren. Al sinds 1994 is hij actief op nationale en internationale podia in opera, oratorium en kamermuziek en zijn repertoire strekt zich uit van barok tot en met muziek uit de 21ste eeuw. Na het voltooien van de studies Politicologie en Communicatiewetenschap studeerde Marcel Reijans in Amsterdam aan het Sweelinck Conservatorium, in Philadelphia aan het Curtis Institute of Music en in San Francisco aan het Merola Opera Program. In 1996 won hij het Cristina Deutekom Concours en in 1997 vertegenwoordigde hij Nederland bij de Cardiff Singer of the World Competition.

Florian Just

Florian Just begon zijn zangopleiding als lid van het Dresdner Kreuzchor. Later studeerde hij aan het Conservatorium van Amsterdam en aan het Conservatoire de Metz in de Opera- en Liedklas van Udo Reinemann. Florian Just is een veelgevraagd solist in onder meer Bach’s Weihnachtsoratorium, de Matthäus- en Johannespassie, Mahlers orkestliederen en Carl Orff's Carmina Burana. Florian Just won verschillende prijzen op internationale concoursen.


Dirigent

Anthony Scheffer

Anthony Scheffer (1991) begon zijn muzikale carrière als organist en cantor in zijn geboortestad Amersfoort. Naast de viool ontdekt hij al snel zijn passie voor het dirigeren. Tijdens zijn studies Liberal Arts and Science en Muziekwetenschap aan de Universiteit Utrecht steekt hij zijn licht op bij diverse dirigenten en leidt hij verschillende vocale en instrumentale ensembles.



Koor

Bach Cantorij Baarn

De Bach Cantorij Baarn (sinds 1970) is een gezelschap van amateurs en (semi-)professionele musici met één overzichtelijk doel: de kerkmuziek van Bach regelmatig te laten klinken in de setting waarvoor ze bedoeld is: in de kerk. Daartoe organiseert de cantorij elk jaar vijf cantatediensten op wisselende locaties in Baarn op zondagavonden en twee vespers met toelichting op de late zaterdagmiddag, waarin naast een Bachcantate ook enkele andere werken ten gehore worden gebracht. Huidige dirigenten zijn Anthony Scheffer en Boudewijn Jansen.

Inleiding

De inleiding wordt verzorgd door Charlotte van der Leest

25 januari 2020: Brich dem Hungrigen dein Brot, BWV 39

Cantate BWV 39 is geschreven voor de zondag die volgt op 'Trinitatis', het feest van de ‘Drievuldigheid’, voor Bach het begin van zijn jaarlijkse cantatecyclus.
Het thema van deze cantate is de oproep om om te zien naar de medemens, de behoeftige te helpen.
Deze cantate bestaat uit twee delen, het eerste bedoeld om voor aanvang van de preek uit te voeren, het tweede voor daarna. Beide delen beginnen met een bijbelcitaat, respectievelijk uit het oude en het nieuwe testament.
Aan begin en eind van de cantate horen we het koor. Het tweede en het voorlaatste deel zijn recitatieven. Daartussen horen wij drie aria's waarvan het middelste voor bas is. Het kan haast niet anders of het is de ‘Vox Christi’ die hier tot ons spreekt.

Locatie en aanvang.
Slotkoraal om mee te zingen.

Solisten

Janneke Stoute

Sopraan en violiste Janneke Stoute studeert zang bij Sasja Hunnego aan het Conservatorium van Amsterdam. In 2018 ontving zij een eervolle vermelding in het Prinses Christina Concours.




Chantal Nysingh

De Nederlandse alt Chantal Nysingh studeerde aan het Artez Conservatorium Zwolle. Zij zingt sinds 2018 bij het Groot Omroepkoor.




Pieter Hendriks

Pieter Hendriks (Den Haag, 1964) volgde zijn opleiding aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Zijn docenten waren Herman Woltman en Wout Oosterkamp. Na afronding van zijn studie maakte hij in Nederland en daarbuiten naam als zanger van oratoriumrepertoire. Hij werkte met dirigenten als Jaap van Zweden, Christian Zacharias, Pierre Cao, Jan Willem de Vriend en Ed Spanjaard. Sinds 2002 is hij als eerste bas werkzaam bij het vermaarde Groot Omroepkoor in Hilversum.

Dirigent

Nedyalka (Nelly) Todorova

Nelly Todorova is pianodocente, koordirigent, zangdocente en zangeres. Ze is afgestudeerd aan Muziek Academie van Sofia en het Koninklijk Conservatorium van Den Haag. Ze heeft een master diploma in koordirectie en bachelor in muziekpedagogie. Sinds 2006 werkt Nelly in Nederland als pianodocente, koordirigent en zangdocente. Nelly heeft vele internationale masterclasses gevolgd als pianiste, dirigent en zangeres.

Koor

Kamerkoor Revoce

Kamerkoor Revoce bestaat uit ca. 26 zangers en richt zich vooral op a capella zang uit verschillende stijlperiodes. Revoce geeft per jaar twee concerten met een gevarieerde programmering. Naast a capella koorwerken uit verschillende stijlperiodes wordt regelmatig de samenwerking gezocht met musici uit de regio. Dit kan variëren van een organist of pianist tot een klein orkestje of muzikaal ensemble. Revoce staat onder leiding van dirigent Nedyalka (Nelly) Todorova.

Inleiding

De inleiding wordt verzorgd door

## 21 maart 2020: Ich will den Kreuzstab gerne tragen, BWV 56

Cantatevesper van 21 is afgelast


Vanwege de maatregelen tegen de verspreiding van het Corona-virus is het noodzakelijk om de Cantatevesper van zaterdag 21 maart 2020 af te gelasten.
Het bestuur van de Cantate op de Brink vindt het heel jammer, maar we kunnen op dit moment geen ander besluit nemen. Alle evenementen met meer dan 100 personen moeten worden afgelast. We spreken de intentie uit om de cantate BWV 56 Ich will den Kreuzstab gerne tragen op een later moment in te halen. Ook het idee van een gelegenheidskoor willen we later opnieuw uitvoeren.
We vragen om uw begrip voor deze situatie en ontmoeten u graag weer bij de volgende cantatevesper op 16 mei.


Bach schreef deze 'solocantate' (die niet echt een solocantate is, de cantate eindigt met een vierstemmig koraal) voor bas voor de negentiende zondag na Trinitatis.
De tekst van Christoph Birkmann, predikant te Neurenberg, is beeldend en beschrijft de levensreis als het dragen van een kruis en een vaartocht over woest water.
De eerste aria begint beeldend met een stijgend motief, alsof de zanger het kruis daadwerkelijk oppakt. Bij het woord 'Kreuzstab' noteert Bach de noot cis, een c met een kruis ervoor. Om dit te accentueren spelde Bach in de partituur het woord ‘Kreuzstab’ als ‘Xstab’!

Locatie en aanvang.

Solist

Florian Just

Florian Just begon zijn zangopleiding als lid van het Dresdner Kreuzchor. Later studeerde hij aan het Conservatorium van Amsterdam en aan het Conservatoire de Metz in de Opera- en Liedklas van Udo Reinemann. Florian Just is een veelgevraagd solist in onder meer Bach’s Weihnachtsoratorium, de Matthäus- en Johannespassie, Mahlers orkestliederen en Carl Orff's Carmina Burana. Florian Just won verschillende prijzen op internationale concoursen.


Dirigent

Hanna Rijken

Dr. Hanna Rijken, theoloog en musicus, promoveerde in december 2017 aan de Protestantse Theologische Universiteit te Amsterdam op een dissertatie "My Soul Doth Magnify’. The Appropriation of the Anglican Choral Evensong in the Netherlands.’ Ze werkt als Postdoc Researcher aan een vervolgonderzoek over de Choral Evensong. Het onderzoek is een samenwerking tussen Oxford University en de PThU Amsterdam.
Sinds 2016 is ze verbonden aan het Rotterdams Conservatorium als docent Kerkmuziek - Liturgiek.
Hanna is oprichter en dirigent van het Vocaal Theologen Ensemble powered by PThU. Ze studeerde theologie aan de Universiteit Utrecht en Tilburg en aan de PThU Amsterdam. Daarnaast studeerde ze koordirectie, kerkmuziek en dwarsfluit met specialisatie traverso aan het Conservatorium van Amsterdam.

Koor

Gelegenheidskoor.

Inleiding

De inleiding wordt verzorgd door Heleen Weimar.