Cantatevespers in het 14e seizoen 2019-2020

  • 28 september 2019: Herr Gott, dich loben alle wir, BWV 130
  • 30 november 2019: Ach wie flüchtig, ach wie nichtig, BWV 26
  • 25 januari 2020: Brich dem Hungrigen dein Brot, BWV 39
  • 21 maart 2020: Ich will den Kreuzstab gerne tragen, BWV 56
  • 16 mei 2020: Wer nur den lieben Gott lässt walten, BWV 93


28 september 2019: Herr Gott, dich loben alle wir, BWV 130

Het gaat hier over strijd, over het eeuwigdurende gevecht tussen goed en kwaad - in dit geval in de gedaante van een draak. Meteen bij de eerste noten is wel duidelijk wie er wint: Gods engelen. God wordt geloofd en bedankt met triomfmuziek en de drie trompetten en pauken maken het extra feestelijk. Boven alles uit klinkt in de sopraanpartij het koraal Herr Gott, dich loben alle wir.
Bach schreef deze cantate voor de naamdag van aartsengel Michaël. Die verslaat volgens het bijbelboek Openbaring in de hemel met zijn engelentroepen de draak. Hiermee werd het kwaad niet uitgeroeid, maar wel op aarde teruggeworpen. Op deze dag overheerst dan ook het rotsvaste vertrouwen dat het goede het kwade zal overwinnen. Bach zette in deze cantate dan ook een feestensemble in, met trompetten, hobo’s, pauken, fluit en strijkers.
bron: allofbach.nlLocatie en aanvang.
Slotkoraal

Solisten

Bobbie Blommesteijn

Sopraan Bobbie Blommesteijn (1989) begon haar muzikale carrière op de Haarlemse koorschool. Ze verleende al op jonge leeftijd haar medewerking aan uitvoeringen van de 8e symfonie van Mahler en de St. Nicholascantate in het Concertgebouw van Amsterdam. Ze werkte in die periode onder andere met Ricardo Chailly en Simon Rattle. Op haar 14e begon ze haar studie zang aan de vooropleiding aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag waar ze studeerde bij Manon Heijne. Deze studie vervolgde ze bij Sasja Hunnego aan het Conservatorium van Amsterdam. Naast haar werk als soliste is Bobbie een veelgevraagd ensemblezangeres. Zo is ze verbonden aan het Laurens Collegium, Collegium Vocale Gent, het Nederlands Kamerkoor en is ze regelmatige te horen in verschillende gelegenheidsensembles.

Kaspar Kröner

Kaspar Kröner begon zijn muzikale opleiding met een studie altviool aan de Hochschule für Musik „Hanns Eisler” in Berlijn. Nadat hij zijn altstem had ontdekt, werd hij aan hetzelfde instituut door Scot Weir, Stewart Emerson en Wolfram Rieger begeleid bij de eerste stappen in zijn ontwikkeling als countertenor. Om zich te specialiseren in de historisch geïnformeerde uitvoeringspraktijk zette hij zijn zangstudie voort aan de afdeling Oude Muziek van het Koninklijk Conservatorium te Den Haag bij Michael Chance, Peter Kooij, Jill Feldman, Rita Dams en Diane Forlano. Kaspar Kröner brengt een gevarieerd repertoire van Lied, Oratorium en Opera als solist en met ensembles als het Nederlands Kamerkoor, Amsterdam Baroque Choir, Huelgas Ensemble, Cinquecento en Cappella Amsterdam. Hij werkte samen met dirigenten als Ton Koopman, Daniel Reuss, Pablo Heras Casado, Risto Joost, Paul van Nevel, Mike Fentross, Jörg-Peter Weigle, Richard van Schoor en Hermann Bäumer.

Martin Logar

De Sloveense tenor Martin Logar voltooide zijn studie bij Matjaž Robavs in 2016 in Ljubljana en kreeg de Prešeren-prijs. Sinds 2011 is hij vast lid van het Sloveense kamerkoor en sinds het seizoen 17/18 werkt hij als freelancer in Duitsland, Zwitserland en Nederland. Als lid van ensembles zoals de Zürcher Sing-Akademie, het Chorwerk Ruhr en Capella Amsterdam, treedt hij regelmatig op als solist. Martin Logar is geïnteresseerd in verschillende muziekstijlen, akoestiek en de fysica van de menselijke stem.

Daniël Hermán Mostert

Daniël Hermán Mostert studeerde klassieke zang aan het ArtEZ-conservatorium (NL) bij o.a. Harry van Berne (Master-examen: 2010). Masterclasses volgde hij bij o.a. Meinard Kraak, Barbara Schlick, Carolyn Watkinson en David Wilson-Johnson, veelal in de liedklas van Marien van Nieukerken. Daniël werkt sinds 2010 part-time bij het Groot Omroepkoor in Hilversum, maar zingt ook met enige regelmaat bij het Nederlands Kamerkoor. Daarnaast is hij zeer actief als solist in o.a. oratoria, passies en cantates van Bach, Händel, Mozart, Rossini, Fauré, Duruflé en Dvorak. Op operagebied vertolkte hij o.a. de rol van Pangloss en Martin in ‘Candide’ van Bernstein (in een RAP-productie van de Nationale Reisopera), de rol van Gil in ‘Il Segreto di Susanna’, van Wolf-Ferrari en de rol van Adonis in ‘Venus and Adonis’, van John Blow.

Dirigent

Harry van Berne

Tenor Harry van Berne studeerde cello en solozang aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam bij Erna Spoorenberg. Verdere studie werd gevolgd bij o.a. Margreet Honig in Amsterdam en Anthony Rolfe Johnson in London. Harry van Berne maakt deel uit van het Gesualdo Consort Amsterdam en het Quink Vocaal Ensemble. Ook geeft Harry cursussen, masterclasses en workshops over specifieke onderwerpen of stijlperiodes, zowel voor solozangers als voor ensembles. Als hoofdvakdocent solozang is Harry verbonden aan het ArtEZ conservatorium en tot medio 2014 als studieleider zang aan het Conservatorium van Amsterdam. De laatste jaren is Harry ook werkzaam als dirigent van koorprojecten.

Koor

Dudok kamerkoor

Het Dudok kamerkoor werd in 1999 door dirigent Johan Rooze en een aantal enthousiaste zangers en instrumentalisten opgericht. Het ensemble bestaat uit een kerngroep van 40 zangers. Een belangrijke, jaarlijks terugkerende activiteit is de uitvoering van Bach’s Matthäus Passion in de Lijdenstijd. Daarbij werd en wordt samengewerkt met het Omroep Jongenskoor, het Haags Matrozenkoor en het Rotterdams Jongenskoor. In de afgelopen jaren werden uitvoeringen gegeven van het Weihnachts Oratorium van Bach, het Requiem en de c-moll Messe van Mozart, de Nelson Messe van Haydn, Ein Deutsches Requiem van Brahms, de Vespers van Rachmaninov, het Requiem van Fauré en daarnaast verschillende kleinere werken van eerdergenoemde componisten. Het DUDOK ensemble is een initiatief van de stichting DUDOK concerten.

Inleiding

De inleiding wordt verzorgd door

30 november 2019: Ach wie flüchtig, ach wie nichtig, BWV 26

Toelichting cantate
Slotkoraal
Locatie en aanvang.

Solisten

Dirigent

Koor

Inleiding

De inleiding wordt verzorgd door

25 januari 2020: Brich dem Hungrigen dein Brot, BWV 39

Toelichting cantate
Locatie en aanvang.
Slotkoraal

Solisten

Dirigent

Koor

Inleiding

De inleiding wordt verzorgd door

21 maart 2020: Ich will den Kreuzstab gerne tragen, BWV 56

Toelichting cantate
Locatie en aanvang.
Slotkoraal

Solisten

Dirigent

Koor

Inleiding

De inleiding wordt verzorgd door

16 mei 2020: Wer nur den lieben Gott lässt walten, BWV 93

Toelichting cantate
Locatie en aanvang.
Slotkoraal

Solisten

Dirigent

Cees van der Poel

Cees van der Poel studeerde orgel bij Albert de Klerk in Haarlem en bij Hans van Nieuwkoop aan het Sweelinck Conservatorium Amsterdam. Daarnaast rondde hij in Amsterdam een studie kerkmuziek af en aan het Maastrichts Conservatorium een hoofdvakstudie piano bij Frédéric Meinders en Joop Celis. Van der Poel is werkzaam als uitvoerend musicus, docent en koordirigent. Hij werkt als zelfstandig adviseur op orgelbouwgebied en is als zodanig verbonden aan de grote rooms-katholieke en protestantse kerkelijke koepels. In samenwerking met de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed begeleidt hij restauraties van monumentale orgels.

Koor

Kamerkoor ’Akkoord’

Kamerkoor ’Akkoord’ uit Hilversum is ontstaan in 2003 op initiatief van een groep enthousiaste zangers en zangeressen die met elkaar wilde gaan musiceren onder leiding van Cees van der Poel. Doel is met een twintigtal zangers die geen problemen hebben met muziek lezen een grote variatie aan composities in te studeren en ten gehore te brengen. In de sfeervolle ambiance van Het Kerkje aan de Dijk in Kortenhoef gaf het koor haar eerste concert. Sindsdien verzorgt Akkoord ieder jaar een concert in of in de buurt van Hilversum. Akkoord werkt regelmatig mee aan de Cantate op de Brink in de Grote Kerk in Hilversum. Desgevraagd incidenteel ook aan andere muzikale gebeurtenissen.

Inleiding

De inleiding wordt verzorgd door