Cantates

Cantatevespers in het 19e seizoen 2024-2025


  • 12 oktober 2024: Jesu, der du meine Seele, BWV 78
  • 7 december 2024: Nun komm, der Heiden Heiland, BWV 62
  • 1 februari 2025: Die Elenden sollen essen (deel 1), BWV 75
  • 1 februari 2025: Die Elenden sollen essen (deel 1), BWV 75
  • 15 maart 2025: Aus tiefer Not schrei ich zu dir, BWV 38
  • 17 mei 2025: Es ist euch gut, dass ich hingehe, BWV 108


7 december 2024: Nun komm, der Heiden Heiland, BWV 62

Nun komm, der Heiden Heiland, BWV 62: Een feestelijke verwachting!

Johann Sebastian Bach's cantate "Nun komm, der Heiden Heiland" (BWV 62) is een van de meest geliefde werken uit zijn uitgebreide oeuvre. Gecomponeerd in 1724 voor de eerste zondag van Advent, is deze cantate een prachtig voorbeeld van Bach's meesterschap in het verbinden van tekst en muziek.

Een weerspiegeling van de Adventtijd.
De cantate is gebaseerd op de gelijknamige Advent-hymne van Martin Luther en weerspiegelt de vreugdevolle verwachting van de komst van Christus. Het werk opent met een feestelijke koraal, waarin de sopraan de bekende melodie zingt, ondersteund door een rijk orkest. De daaropvolgende aria's en recitatieven verkennen verschillende aspecten van de Adventsthema's, zoals verwondering, verlossing en de oproep tot persoonlijke toewijding.
De cantate staat in een eeuwenoude traditie van het vieren van de Advent en om de komst van Christus te verwelkomen met vreugde en verwondering.


Waardeer onze cantate-uitvoeringen met uw donatie

Locatie en aanvangstijd.

Solisten

Thomas de Bruijn

De Nederlandse tenor Thomas de Bruijn studeerde bij Hubert Delamboye. De Bruijn heeft gewerkt met o.a. Christophe Rousset, Pierre Audi, Lotte de Beer en Miranda van Kralingen. In 2017 maakte Thomas zijn debuut bij De Nationale Opera met de rol van 2de Ombre D’Inferno in de Madrigalen productie in regie van Pierre Audi.

Pieter Hendriks

Pieter Hendriks (Den Haag, 1964) volgde zijn opleiding aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Zijn docenten waren Herman Woltman en Wout Oosterkamp. Na afronding van zijn studie maakte hij in Nederland en daarbuiten naam als zanger van oratoriumrepertoire. Hij werkte met dirigenten als Jaap van Zweden, Christian Zacharias, Pierre Cao, Jan Willem de Vriend en Ed Spanjaard. Sinds 2002 is hij als eerste bas werkzaam bij het vermaarde Groot Omroepkoor in Hilversum.

Dirigent

Gilles Michels

Gilles Michels (1961) studeerde Schoolmuziek B aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam. In 1988 begon hij zijn studie koordirectie bij Barend Schuurman aan het Rotterdams Conservatorium, waar hij in 1992 afstudeerde. Hij dirigeerde hij verschillende koren in Haarlem, Amsterdam, Purmerend en Alphen aan den Rijn en Utrecht. Afgelopen jaren verplaatste zijn werkterrein zich steeds meer van a capella muziek naar het uitvoeren van vocaal-instrumentale werken, in het bijzonder de cantates en grote werken van J.S. Bach en andere grote werken van Handel, Mozart, Schubert, Brahms, Verdi, Britten en Poulenc

Koor

Kamerkoor ’Akkoord’

Kamerkoor ’Akkoord’ uit Hilversum is ontstaan in 2003 op initiatief van een groep enthousiaste zangers en zangeressen die met elkaar wilde gaan musiceren onder leiding van Cees van der Poel. Doel is met een twintigtal zangers die geen problemen hebben met muziek lezen een grote variatie aan composities in te studeren en ten gehore te brengen. In de sfeervolle ambiance van Het Kerkje aan de Dijk in Kortenhoef gaf het koor haar eerste concert. Sindsdien verzorgt Akkoord ieder jaar een concert in of in de buurt van Hilversum. Akkoord werkt regelmatig mee aan de Cantate op de Brink in de Grote Kerk in Hilversum. Desgevraagd incidenteel ook aan andere muzikale gebeurtenissen.

Inleiding

De inleiding wordt verzorgd door Charlotte van der Leest