Cantates

Cantatevespers in het 18e seizoen 2023-2024


  • 25 mei 2024: Wer mich liebet, der wird mein Wort halten, BWV 74
  • 9 maart 2024: Vergnügte Ruh, beliebte Seelenlust, BWV 170
  • 20 januari 2024: Was mein Gott will, das g'scheh allzeit, BWV 111
  • 2 december 2023: Bereitet die Wege, bereitet die Bahn, BWV 132
  • 30 september 2023: Ich glaube, lieber Herr, hilf meinem Unglauben, BWV 109


25 mei 2024: Wer mich liebet, der wird mein Wort halten, BWV 74

De Muzikale pracht van Bachs Pinkstercantate

"Wer mich liebet, der wird mein Wort halten" (BWV 74), gecomponeerd door Johann Sebastian Bach in 1725, is een Pinkstercantate die getuigt van zijn muzikale genialiteit en diepe religieuze overtuiging. De cantate, geschreven voor sopraan, alt, tenor, bas, koor en orkest, betovert met een rijkdom aan muzikale stijlen en emoties.

Een feestelijke opening
De cantate opent met een majestueus koorfuga op de tekst "Wie mij liefheeft, zal mijn woord bewaren." De energieke contrapuntische lijnen en krachtige instrumentatie creëren een sfeer van feestvreugde en verwachting.

Intieme reflectie
De aria's, daarentegen, bieden momenten van intieme reflectie. De sopraan aria "Komm, komm, mein Herze steht dir offen" is een tedere uitnodiging tot God, met sierlijke hobobegeleiding die de kwetsbaarheid van de ziel weerspiegelt. De alt aria "Die Wohnung ist bereit" drukt vreugde en dankbaarheid uit voor de komst van de Heilige Geest, met een pastorale sfeer gecreëerd door hobo da caccia en continuo.

Recitatieven en koordelen
Recitatieven verbinden de delen van de cantate en vertellen het verhaal met expressieve melodieën. Koordelen, zoals "Es ist nichts Verdammliches an denen" en "Kein Menschenkind hier auf der Erd", stralen kracht en overtuiging uit, versterkt door unisono passages en krachtige ritmes.

Symboliek en instrumentatie
Bach gebruikt instrumentatie symbolisch. De trompetten en pauken in het openingskoor illustreren de goddelijke majesteit, terwijl de hobo da caccia in de alt aria de pastorale sfeer van de Hemel symboliseert.

Waardeer onze cantate-uitvoeringen met uw donatie

Locatie en aanvangtijd .

Extra slotkoraal om mee te zingen

Solisten

Elise van Es

Sopraan Elise van Es (1991) studeerde in Nederland bij Roberta Alexander. In 2017 rondde zij haar Master Lied & Oratorium met onderscheiding af aan de Universität Mozarteum in Salzburg waar ze studeerde bij Andreas Macco en Thérèse Lindquist.
Als oratoriumsoliste zong Elise onder andere de Matthäus Passion, de Johannes Passion en de Lukas Passion van Bach, de Carmina Burana van Orff, de Schöpfung van Haydn, de Messiah van Händel, het Requiem van Mozart, Das Paradies und die Peri van Schumann, het Stabat Mater en de Petite Messe Solennelle van Rossini, het Requiem van Fauré, het Oratorio de Noël van Saint-Saëns en Ein deutsches Requiem van Brahms.

Maria Koshiishi

De Japanse mezzosopraan Maria Koshiishi is een opkomende artiest, onlangs afgestudeerd aan de Dutch National Opera Academy. Ze wordt geprezen om haar prachtige stemkleur, haar gevoelige artisticiteit en haar unieke podium présence in haar breed georiënteerde repertoire dat reikt van barok tot hedendaagse klassieke muziek. Mevr. Koshiishi behaalde haar bachelor- en masterdiploma aan Tokyo University of the Arts en heeft ze gestudeerd aan het Koninklijk conservatoriun te Den Haag. Vanaf seizoen 2023/2024 maakt zij onderdeel uit van het Groot Omroepkoor.

Felipe Gallegos

De in Mexico geboren Felipe Gallegos heeft zich ontwikkeld als een klassieke tenor in oratorium, concertmuziek en opera. Hij begon zijn studie aan de Universiteit van Guadalalara, daarna won hij verschillende beurzen van het Nationaal Instituut voor Schone Kunsten van Mexico om zijn studies in het buitenland voort te zetten. Onder zijn leraren bevinden zich Carlos Aransay, Katherine Cieszinsky, Corradina Caporello, Claude Corbeil en Joan Dornemann. Hij studeert momenteel aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag bij Catrin Wyn-Davies en Rita Dams. Op het concertpodium zong hij evangelist-rol en aria's van Johannes Passion van Bach, evenals o.a. het Magnificat en Cantata BWV 111. Ook zong hij solo’s in Il Vespro della Beata Vergine van Monteverdi met Capella Barroca de México, Requiem van Mozart, Negende Symfonie van Beethoven met OFUNAM en Pasión según San Marcos van Osvaldo Golijov en was hij te gast bij de Opera de Bellas Artes in México.

Florian Just

Florian Just begon zijn zangopleiding als lid van het Dresdner Kreuzchor. Later studeerde hij aan het Conservatorium van Amsterdam en aan het Conservatoire de Metz in de Opera- en Liedklas van Udo Reinemann. Florian Just is een veelgevraagd solist in onder meer Bach’s Weihnachtsoratorium, de Matthäus- en Johannespassie, Mahlers orkestliederen en Carl Orff's Carmina Burana. Florian Just won verschillende prijzen op internationale concoursen.

Dirigent

Anthony Scheffer

Anthony Scheffer (1991) begon zijn muzikale carrière als organist en cantor in zijn geboortestad Amersfoort. Naast de viool ontdekt hij al snel zijn passie voor het dirigeren. Tijdens zijn studies Liberal Arts and Science en Muziekwetenschap aan de Universiteit Utrecht steekt hij zijn licht op bij diverse dirigenten en leidt hij verschillende vocale en instrumentale ensembles.



Koor

Faelix Baroque

De Faelix Accademia is een groep vocalisten bestaande uit semiprofessionele en geschoolde amateurmusici, en maakt deel uit van het Faelix Collective. Faelix staat onder leiding van dirigent en musicus Anthony Scheffer en heeft als missie om tijdloze muziek en haar context te verbinden door een originele en vernieuwende visie op het muzikale erfgoed te bieden.

Inleiding

De inleiding wordt verzorgd door Heleen Weimar.