25 september 2021: Wer nur den lieben Gott lässt walten, BWV 93
Voor deze cantatevesper kunt u helaas geen plaatsen meer reserveren.
Vlak voor aanvang (16:20) kunt u aan de deur van de Grote Kerk informeren of er nog vrijgekomen plaatsen zijn. We kunnen echter geen plaats garanderen.
Deze cantate is gebaseerd op een koraal met dezelfde titel, die bij de kerkgangers zeer geliefd is en die het vertrouwen op en de geborgenheid in God bezingt: wie op God vertrouwt, is in goede handen.
De tekst en de muziek van dit kerklied zijn geschreven door de jonge dichter Georg Neumark, nadat hij zelf enkele levensbedreigende situaties had overleefd.
Bach gebruikte de tekst en de melodie van Neumark om zijn cantate uit te werken, passend bij het evangelie over de wonderbare visvangst uit het Lucasevangelie
Bach gebruikt in cantate BWV 93 fragmenten van het koraal alle delen, niet alleen in het beginkoor, maar ook in de recitatieven en de aria’s.
Waardeer onze cantate-uitvoeringen met uw donatie
Locatie en aanvang.
Solisten
Sopraan Marjon Strijk Strijk studeerde solozang bij Jeanne Companjen en Eugenie Dietewig. Masterclasses volgde zij o.a. bij Michael Chance en Ulrich Eisenlohr. Marjon Strijk zingt, naast haar solo-optredens, in verscheidene professionele ensembles en werkte met vele dirigenten o.a.: Jos van Veldhoven, Peter Dijkstra, Harry van der Kamp, Klaas Stok en Stephan MacLeod.
Mezzo-sopraan Elsbeth Gerritsen studeerde muziekwetenschap aan de Universiteit van Utrecht waar zij in aanraking kwam met de historische uitvoeringspraktijk. Na haar doctoraal examen studeerde zij aan het Conservatorium van Amsterdam bij Margreet Honig en Jard van Nes. Inmiddels maakt Elsbeth Gerritsen als zangeres deel uit van de Nederlandse Bachvereniging, en is zij de alt in Quink, en maakt zij deel uit van het Nederlands Kamerkoor. Zij soleerde met gerenommeerde ensembles als Asko|Schönberg, Camerata Trajectina, Klangart Berlin, en VocaalLAB. Ook zingt zij veel oratoriumrepertoire en is zijn in opera te horen.
William Knight startte zijn koorcarrière in het koor van St. Paul’s Cathedral in Londen. Hij studeerde muziek aan de universiteit van York.
Daarna zong hij met beroemde ensembles als The Sixteen, het Geoffrey Mitchell Choir en het Gabrieli Consort en in de koren van Westminster Abbey, St. Paul’s Cathedral, Brompton Oratory en Temple Church.
Begin 2014 verhuisde William naar Nederland. Naast het zingen in het Nederlands Kamerkoor, werkt William regelmatig met Collegium Vocale Gent, Capilla Cayrasco en Capella Amsterdam.
Kees Jan (1961) studeerde eerst blokfluit aan het Utrechts Conservatorium. Tijdens het afronden van zijn eerste studie in 1983 begon hij met zanglessen. In 1992 sloot hij zijn zangopleiding af aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. In 1992 werd Kees Jan zangdocent aan het Koninklijk Conservatorium. Hij vormt het fundament van het vermaarde Quink Vocaal Ensemble. Hij zingt regelmatig bij internationale ensembles zoals het Huelgas Ensemble, het Gesualdo Consort Amsterdam, het Egidius Kwartet en Weser Renaissance. Als solist treedt hij op in opera- en oratoriumconcerten. De laatste jaren werkt Kees Jan ook als projectdirigent en vocale koorcoach. Kees Jan maakt sinds 1992 deel uit van het Nederlands Kamerkoor.
Dirigent
Cees van der Poel studeerde orgel bij Albert de Klerk in Haarlem en bij Hans van Nieuwkoop aan het Sweelinck Conservatorium Amsterdam. Daarnaast rondde hij in Amsterdam een studie kerkmuziek af en aan het Maastrichts Conservatorium een hoofdvakstudie piano bij Frédéric Meinders en Joop Celis. Van der Poel is werkzaam als uitvoerend musicus, docent en koordirigent. Hij werkt als zelfstandig adviseur op orgelbouwgebied en is als zodanig verbonden aan de grote rooms-katholieke en protestantse kerkelijke koepels. In samenwerking met de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed begeleidt hij restauraties van monumentale orgels.
Koor
Kamerkoor ’Akkoord’ uit Hilversum is ontstaan in 2003 op initiatief van een groep enthousiaste zangers en zangeressen die met elkaar wilde gaan musiceren onder leiding van Cees van der Poel. Doel is met een twintigtal zangers die geen problemen hebben met muziek lezen een grote variatie aan composities in te studeren en ten gehore te brengen. In de sfeervolle ambiance van Het Kerkje aan de Dijk in Kortenhoef gaf het koor haar eerste concert. Sindsdien verzorgt Akkoord ieder jaar een concert in of in de buurt van Hilversum. Akkoord werkt regelmatig mee aan de Cantate op de Brink in de Grote Kerk in Hilversum. Desgevraagd incidenteel ook aan andere muzikale gebeurtenissen.
Inleiding
De inleiding wordt verzorgd door Heleen Weimar.
27 november 2021: Herz und Mund und Tat und Leben, BWV 147
De tiendelige cantate Herz und Mund und Tat und Leben is gecomponeerd voor het Mariafeest (Maria-visitatie) waarin het bezoek van Maria aan haar nicht Elisabet (beiden zwanger) herdacht wordt. (Lucas 1, 39-56)
Bijzonder aan deze tiendelige cantate is de ongekende populariteit van het koraal 'Jesus bleibet meine Freude' waarin Bach kiest voor de vorm van 'pastorale', de herdersdans met triolen die de eenvoudige melodie versieren.
Bach kon niet vermoeden dat dit koraal - bewerkt voor elk mogelijk instrument en in elke mogelijke stijl - misschien wel zijn meest bekende werk zou worden!
Nadat Dame Myra Hess in 1926 een bewerking voor piano solo publiceerde werd dit koraal vooral bekend onder de Engels naam 'Jesu, joy of man's desiring'.
Waardeer onze cantate-uitvoeringen met uw donatie
Locatie en aanvang.
Toegang alleen met
Coronatoegangsbewijs
en geldig ID-bewijs (paspoort/rijbewijs).
Bij binnenkomst in de kerk is het dragen van een mondmasker verplicht totdat u zit.
Geen reservering voortaf! (afhanklijk van de dan geldende richtlijnen kan dit veranderen)
Solisten
Sopraan Bobbie Blommesteijn (1989) begon haar muzikale carrière op de Haarlemse koorschool. Ze verleende al op jonge leeftijd haar medewerking aan uitvoeringen van de 8e symfonie van Mahler en de St. Nicholascantate in het Concertgebouw van Amsterdam. Ze werkte in die periode onder andere met Ricardo Chailly en Simon Rattle. Op haar 14e begon ze haar studie zang aan de vooropleiding aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag waar ze studeerde bij Manon Heijne. Deze studie vervolgde ze bij Sasja Hunnego aan het Conservatorium van Amsterdam. Naast haar werk als soliste is Bobbie een veelgevraagd ensemblezangeres. Zo is ze verbonden aan het Laurens Collegium, Collegium Vocale Gent, het Nederlands Kamerkoor en is ze regelmatige te horen in verschillende gelegenheidsensembles.
Mezzo-sopraan Elsbeth Gerritsen studeerde muziekwetenschap aan de Universiteit van Utrecht waar zij in aanraking kwam met de historische uitvoeringspraktijk. Na haar doctoraal examen studeerde zij aan het Conservatorium van Amsterdam bij Margreet Honig en Jard van Nes. Inmiddels maakt Elsbeth Gerritsen als zangeres deel uit van de Nederlandse Bachvereniging, en is zij de alt in Quink, en maakt zij deel uit van het Nederlands Kamerkoor. Zij soleerde met gerenommeerde ensembles als Asko|Schönberg, Camerata Trajectina, Klangart Berlin, en VocaalLAB. Ook zingt zij veel oratoriumrepertoire en is zijn in opera te horen.
De bas Mitchell Sandler studeerde aan de universiteit van California te Berkeley, waar hij in 1986 afstudeerde. Hij vervolgde zijn studie barok solozang en opera aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Zijn leraren waren Herman Woltman en Marius van Altena. In 1991 voltooide hij zijn conservatoriumopleiding.
Dirigent
Boudewijn Jansen is een dirigent met een breed repertoire met focus op opera en oratorium. Na zijn studie piano en orkestdirectie, aangevuld met koordirectie, cello, orgel en zang, werkte hij onder meer bij de Nederlandse Reisopera en de Stichting Kameropera Nederland. Sinds 1994 is Boudewijn Jansen verbonden aan de muzikale staf van De Nationale Opera. Verder verzorgde hij verschillende malen de instudering van het Koor van De Nationale Opera. In 2013 dirigeerde hij het Nederlands Blazersensemble en het Koor bij de kroning van koning Willem-Alexander. Hij is sinds 2003 artistiek leider van het befaamde Toonkunstkoor Amsterdam, welke veelal optreedt met het Concertgebouw Kamerorkest. Daarnaast dirigeerde hij vele vooraanstaande koren, zoals het Nederlands Kamerkoor, het Nederlands Concertkoor en het VU-Kamerkoor. Hij was te gast bij nagenoeg alle Nederlandse orkesten. Hij doceert en coacht dirigenten, repetitoren en zangers.
Koor
Deze cantate wordt zonder koor uitgevoerd.
Inleiding
De inleiding wordt verzorgd door Sebastiaan van Eck
22 januari 2022: Ach Gott, wie manches Herzeleid, BWV 58
Bach schreef cantate 'Ach Gott, wie manches Herzeleid', BWV 58 voor de zondag tussen nieuwjaar en Epifanie (eigenlijk Dominica post Fest: Circumcisionis) en werd voor het eerst uitgevoerd op 5 jan 1727.
De bezetting van deze cantate is bescheiden, slechts twee solisten, orkest, geen koor.
Waardeer onze cantate-uitvoeringen met uw donatie
LET OP: aanvang van deze cantatevesper om 15:30
Voor deze cantatevesper zijn helaas geen plaatsen meer beschikbaar
Livestream via
Kerkdienstgemist
Grote Kerk Hilversum
Solisten
Sopraan Bobbie Blommesteijn (1989) begon haar muzikale carrière op de Haarlemse koorschool. Ze verleende al op jonge leeftijd haar medewerking aan uitvoeringen van de 8e symfonie van Mahler en de St. Nicholascantate in het Concertgebouw van Amsterdam. Ze werkte in die periode onder andere met Ricardo Chailly en Simon Rattle. Op haar 14e begon ze haar studie zang aan de vooropleiding aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag waar ze studeerde bij Manon Heijne. Deze studie vervolgde ze bij Sasja Hunnego aan het Conservatorium van Amsterdam. Naast haar werk als soliste is Bobbie een veelgevraagd ensemblezangeres. Zo is ze verbonden aan het Laurens Collegium, Collegium Vocale Gent, het Nederlands Kamerkoor en is ze regelmatige te horen in verschillende gelegenheidsensembles.
Daniël Hermán Mostert studeerde klassieke zang aan het ArtEZ-conservatorium (NL) bij o.a. Harry van Berne (Master-examen: 2010). Masterclasses volgde hij bij o.a. Meinard Kraak, Barbara Schlick, Carolyn Watkinson en David Wilson-Johnson, veelal in de liedklas van Marien van Nieukerken. Daniël werkt sinds 2010 part-time bij het Groot Omroepkoor in Hilversum, maar zingt ook met enige regelmaat bij het Nederlands Kamerkoor. Daarnaast is hij zeer actief als solist in o.a. oratoria, passies en cantates van Bach, Händel, Mozart, Rossini, Fauré, Duruflé en Dvorak. Op operagebied vertolkte hij o.a. de rol van Pangloss en Martin in ‘Candide’ van Bernstein (in een RAP-productie van de Nationale Reisopera), de rol van Gil in ‘Il Segreto di Susanna’, van Wolf-Ferrari en de rol van Adonis in ‘Venus and Adonis’, van John Blow.
Dirigent
Anthony Scheffer (1991) begon zijn muzikale carrière als organist en cantor in zijn geboortestad Amersfoort. Naast de viool ontdekt hij al snel zijn passie voor het dirigeren. Tijdens zijn studies Liberal Arts and Science en Muziekwetenschap aan de Universiteit Utrecht steekt hij zijn licht op bij diverse dirigenten en leidt hij verschillende vocale en instrumentale ensembles.
Koor
Er is geen koor.
Inleiding
De inleiding wordt verzorgd door Marcel Poorthuis.
12 maart 2022: Wiederstehe doch der Sünde, BWV 54
Bach schreef cantate 'Widerstehe doch der Sünde', BWV 54 vermoedelijk in 1714 in Weimar. Bach was daar in dienst van hertog Wilhelm Ernst van Weimar (1683-1728), een orthodoxe lutheraan die de woorden ‘alles mit Gott und nichts ohn’ ihn’ als lijfspreuk voerde.
De tekst voor deze cantate (met als thema ‘verzet tegen de zonde’) is geschreven door Georg Christian Lehms (1684-1717), hofbibliothecaris te Darmstadt, en is gepubliceerd in diens Gottgefälliges Kirchen-Opffer (Darmstadt, 1711), dat Lehms voor Johann Christoph Graupner had geschreven.
Lange tijd werd gedacht dat deze cantate met maar 3 delen onvolledig is overgeleverd. Sinds de ontdekking (ca. 1970) van Lehms’ Gottgefälliges Kirchen-Opffer weten we dat deze cantate maar 3 delen heeft. Sinds deze ontdekking weten we ook dat Bach deze cantate waarschijnlijk voor zondag Oculi, de vierde zondag voor Pasen, heeft gecomponeerd.
'Met Lehms’ cantatetekst maakt Bach op indringende wijze duidelijk dat de voortgaande heiliging van de mens het werk van de Heilige Geest in het menselijk hart is. Het is Diens waarschuwende stem die we in BWV 54 beluisteren, maar ook diens belofte dat de mens in de kracht van de Geest in staat is weerstand tegen het verkeerde te bieden.1'
Deze cantate, van bescheiden formaat, is geschreven voor altsolo, strijkers en continuo. De omvang en bezetting mogen dan bescheiden zijn, de schoonheid en zeggingskracht zijn groots!
bron afbeelding Gottgefälliges Kirchen-Opffer met de tekst Widerstehe doch der Sünde: wursten.be
1 Zwitser, Göttliche Liebes=Flamme, De lutherse leer van de Heilige Geest en haar invloed op Johann Sebastian Bach. Diss. Utrecht (2012)
Deze cantatevesper wordt niet live gestreamd!
Locatie en aanvang
Waardeer onze cantate-uitvoeringen met uw donatie
Solist
Kaspar Kröner begon zijn muzikale opleiding met een studie altviool aan de Hochschule für Musik „Hanns Eisler” in Berlijn. Nadat hij zijn altstem had ontdekt, werd hij aan hetzelfde instituut door Scot Weir, Stewart Emerson en Wolfram Rieger begeleid bij de eerste stappen in zijn ontwikkeling als countertenor. Om zich te specialiseren in de historisch geïnformeerde uitvoeringspraktijk zette hij zijn zangstudie voort aan de afdeling Oude Muziek van het Koninklijk Conservatorium te Den Haag bij Michael Chance, Peter Kooij, Jill Feldman, Rita Dams en Diane Forlano. Kaspar Kröner brengt een gevarieerd repertoire van Lied, Oratorium en Opera als solist en met ensembles als het Nederlands Kamerkoor, Amsterdam Baroque Choir, Huelgas Ensemble, Cinquecento en Cappella Amsterdam. Hij werkte samen met dirigenten als Ton Koopman, Daniel Reuss, Pablo Heras Casado, Risto Joost, Paul van Nevel, Mike Fentross, Jörg-Peter Weigle, Richard van Schoor en Hermann Bäumer.
Orkest
- viool 1: Jacobien Rozemond
- viool 2: Joan Mooney
- altviool 1: Marieke Verkleij
- altviool 2: Monique Laanen
- cello: Eveline Kraayenhof
- contrabas: Walter van Egeraat
- orgel: Arno Rog
Inleiding
De inleiding wordt verzorgd door Christiaan Boers
14 mei 2022: Ihr werdet Weinen und Heulen, BWV 103
Bach componeerde deze cantate voor de dienst van 22 april 1725, Zondag 'Jubilate', waarin onder andere de tekst uit Johannes 16: 16-23 wordt gelezen waarin Jezus zijn afscheid aankondigt aan zijn discipelen: 'Je zult bedroefd zijn, maar je verdriet zal in vreugde veranderen'.
Het libretto van de cantate is gebaseerd op teksten van de dichteres Christiane Mariane von Ziegler, afkomstig uit een invloedrijke familie van uit Leipzig.
In het openingskoor is de tegenstelling tussen 'weinen und heulen' tegenover 'aber die Welt wird sich freuen' te horen in het gebruik van dalende chromatiek (droefheid) tegenover snelle ritmen (vreugde). Dezelfde tegenstelling klinkt door in de volgende recitatieven en aria's.
Met de de tenor-aria, met feestelijke trompet, laat Bach ons alle voorafgaande ellende vergeten, bevestigd met de troostrijke woorden van het slotkoraal 'Ich hab dich einen Augenblick, o liebes Kind, verlassen'.
Locatie en aanvang.
Slotkoraal om mee te zingen (pdf)
Waardeer onze cantate-uitvoeringen met uw donatie
Solisten
Al tijdens haar studie hoofdvak orgel aan het Arnhems Conservatorium was Dorien (1968) actief als zangeres. Dat verklaart waarom zij – enige jaren na haar afstuderen als organist – voor de vocale muziek koos en het hoofdvak zang ging studeren aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Dorien is te horen als soliste in binnen- en buitenland. Ze werkte samen met de Akademie für Alte Musik Berlin, het Concertgebouw Kamerorkest, Combattimento Consort, Il Giardellino en Camerata Trajectina.
De Britse tenor Stefan Kennedy studeerde aan de Dutch National Opera Academy en de Royal Academy of Music. Hij woont en werkt momenteel in Nederland, waar hij nog regelmatig studeert bij Margreet Honig. Stefan trad recentelijk op als solist in Bachs Matthäus Passion en Händels Messiah. Ook heeft ook regelmatig samengewerkt met Cappella Amsterdam en het Nederlands Kamerkoor. In december 2021 maakte Stefan zijn solodebuut in Het Concertgebouw in Amsterdam in Bachs Magnificat onder Daniel Reuss.
Dirigent
Tenor Harry van Berne studeerde cello en solozang aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam bij Erna Spoorenberg. Verdere studie werd gevolgd bij o.a. Margreet Honig in Amsterdam en Anthony Rolfe Johnson in London. Harry van Berne maakt deel uit van het Gesualdo Consort Amsterdam en het Quink Vocaal Ensemble. Ook geeft Harry cursussen, masterclasses en workshops over specifieke onderwerpen of stijlperiodes, zowel voor solozangers als voor ensembles. Als hoofdvakdocent solozang is Harry verbonden aan het ArtEZ conservatorium. Vanaf het seizoen 2018-2019 is Harry verbonden aan het Koninklijk Conservatorium (Den Haag) als docent in de Master Ensemblezang. De laatste jaren is Harry ook werkzaam als dirigent van koorprojecten.
Koor
Het eerste optreden van het Dudok Kamerkoor tijdens een cantate vesper op de Brink dateert uit 2007. Onder leiding van Johan Rooze werkte het koor op 17 mei mee aan de uitvoering van BWV 11, beter bekend als het Himmelfahrtsoratorium. De leden van dit ad hoc samengestelde kamerkoor waren merendeels gerekruteerd uit het grotere Dudok Ensemble waar Johan Rooze sinds 1999 de artistieke spil van was. Na diens vertrek naar zijn tweede vaderland Zuid-Korea in 2008, zingt het Dudok Kamerkoor jaarlijks één productie bij Cantate op de Brink onder leiding van Harry van Berne.
Inleiding
De inleiding wordt verzorgd door Machteld van Woerden.