Seizoen 2021-2022

Cantatevespers in het 16e seizoen 2021-2022


  • 25 september 2021: Wer nur den lieben Gott lässt walten, BWV 93
  • 27 november 2021: Herz und Mund und Tat und Leben, BWV 147
  • 22 januari 2022: Ich glaube lieber Herr, hilf meinem Unglauben, BWV 109
  • 12 maart 2022: Wiederstehe doch der Sünde, BWV 54
  • 14 mei 2022: Ihr werdet Weinen und Heulen, BWV 103


Het doorgaan van deze cantatevespers, het aantal toegangsplaatsen en de bezetting van koor en orkest is onder voorbehoud van eventuele beperkende maatregelen.


25 september 2021: Wer nur den lieben Gott lässt walten, BWV 93

Reserveer uw plaats

Deze cantate is gebaseerd op een koraal met dezelfde titel, die bij de kerkgangers zeer geliefd is en die het vertrouwen op en de geborgenheid in God bezingt: wie op God vertrouwt, is in goede handen.

De tekst en de muziek van dit kerklied zijn geschreven door de jonge dichter Georg Neumark, nadat hij zelf enkele levensbedreigende situaties had overleefd.
Bach gebruikte de tekst en de melodie van Neumark om zijn cantate uit te werken, passend bij het evangelie over de wonderbare visvangst uit het Lucasevangelie

Bach gebruikt in cantate BWV 93 fragmenten van het koraal alle delen, niet alleen in het beginkoor, maar ook in de recitatieven en de aria’s.

Waardeer onze cantate-uitvoeringen met uw donatie

Locatie en aanvang.

Solisten

Marjon Strijk

Sopraan Marjon Strijk Strijk studeerde solozang bij Jeanne Companjen en Eugenie Dietewig. Masterclasses volgde zij o.a. bij Michael Chance en Ulrich Eisenlohr. Marjon Strijk zingt, naast haar solo-optredens, in verscheidene professionele ensembles en werkte met vele dirigenten o.a.: Jos van Veldhoven, Peter Dijkstra, Harry van der Kamp, Klaas Stok en Stephan MacLeod.

Elsbeth Gerritsen

Mezzo-sopraan Elsbeth Gerritsen studeerde muziekwetenschap aan de Universiteit van Utrecht waar zij in aanraking kwam met de historische uitvoeringspraktijk. Na haar doctoraal examen studeerde zij aan het Conservatorium van Amsterdam bij Margreet Honig en Jard van Nes. Inmiddels maakt Elsbeth Gerritsen als zangeres deel uit van de Nederlandse Bachvereniging, en is zij de alt in Quink, en maakt zij deel uit van het Nederlands Kamerkoor. Zij soleerde met gerenommeerde ensembles als Asko|Schönberg, Camerata Trajectina, Klangart Berlin, en VocaalLAB. Ook zingt zij veel oratoriumrepertoire en is zijn in opera te horen.

William Knight

William Knight startte zijn koorcarrière in het koor van St. Paul’s Cathedral in Londen. Hij studeerde muziek aan de universiteit van York.
Daarna zong hij met beroemde ensembles als The Sixteen, het Geoffrey Mitchell Choir en het Gabrieli Consort en in de koren van Westminster Abbey, St. Paul’s Cathedral, Brompton Oratory en Temple Church.
Begin 2014 verhuisde William naar Nederland. Naast het zingen in het Nederlands Kamerkoor, werkt William regelmatig met Collegium Vocale Gent, Capilla Cayrasco en Capella Amsterdam.

Kees Jan de Koning

Kees Jan (1961) studeerde eerst blokfluit aan het Utrechts Conservatorium. Tijdens het afronden van zijn eerste studie in 1983 begon hij met zanglessen. In 1992 sloot hij zijn zangopleiding af aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. In 1992 werd Kees Jan zangdocent aan het Koninklijk Conservatorium. Hij vormt het fundament van het vermaarde Quink Vocaal Ensemble. Hij zingt regelmatig bij internationale ensembles zoals het Huelgas Ensemble, het Gesualdo Consort Amsterdam, het Egidius Kwartet en Weser Renaissance. Als solist treedt hij op in opera- en oratoriumconcerten. De laatste jaren werkt Kees Jan ook als projectdirigent en vocale koorcoach. Kees Jan maakt sinds 1992 deel uit van het Nederlands Kamerkoor.

Dirigent

Cees van der Poel

Cees van der Poel studeerde orgel bij Albert de Klerk in Haarlem en bij Hans van Nieuwkoop aan het Sweelinck Conservatorium Amsterdam. Daarnaast rondde hij in Amsterdam een studie kerkmuziek af en aan het Maastrichts Conservatorium een hoofdvakstudie piano bij Frédéric Meinders en Joop Celis. Van der Poel is werkzaam als uitvoerend musicus, docent en koordirigent. Hij werkt als zelfstandig adviseur op orgelbouwgebied en is als zodanig verbonden aan de grote rooms-katholieke en protestantse kerkelijke koepels. In samenwerking met de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed begeleidt hij restauraties van monumentale orgels.

Koor

Kamerkoor ’Akkoord’

Kamerkoor ’Akkoord’ uit Hilversum is ontstaan in 2003 op initiatief van een groep enthousiaste zangers en zangeressen die met elkaar wilde gaan musiceren onder leiding van Cees van der Poel. Doel is met een twintigtal zangers die geen problemen hebben met muziek lezen een grote variatie aan composities in te studeren en ten gehore te brengen. In de sfeervolle ambiance van Het Kerkje aan de Dijk in Kortenhoef gaf het koor haar eerste concert. Sindsdien verzorgt Akkoord ieder jaar een concert in of in de buurt van Hilversum. Akkoord werkt regelmatig mee aan de Cantate op de Brink in de Grote Kerk in Hilversum. Desgevraagd incidenteel ook aan andere muzikale gebeurtenissen.

Inleiding

De inleiding wordt verzorgd door Heleen Weimar.