26 september 2020: Ich bin ein guter Hirt, BWV 85

26 september 2020: Ich bin ein guter Hirt, BWV 85

In het Nieuwe Testament komen herders prominent voor: in de letterlijke betekenis in het kerstverhaal en als beeldspraak onder andere in Johannes 10: 11-16.
In meerdere cantates beeldt Johann Sebastian Bach het pastorale thema van herder en schapen uit: in Er rufet seine Schafen mit Namen, in Du Hirte Israel en in de cantate van vandaag Ich bin ein guter Hirt, met de ontroerende aria Seht, was die Liebe tut.

In de beeldende kunst komt de voorstelling van de herder die een schaap of een lam op zijn schouders draagt, zélfs al vóór onze jaartelling voor.

De afbeelding op deze pagina Christus als guter Hirte is van Lucas Cranach d.J. en dateert uit ongeveer 1540.

Locatie en aanvang.

Reserveren

Vanwege de coronamaatregelen moet u zich van tevoren aanmelden voor deze cantatevesper. Door te reserveren onderschrijft u en verklaart u zich akkoord met onze voorwaarden en richtlijnen inzake corona.

Voor deze cantatevesper zijn nog maar 5 toegangsplaatsen beschikbaar.

Reserveer uw zitplaats

Waardeer deze cantate-uitvoering met uw donatie

Solisten

Bobbie Blommesteijn

Sopraan Bobbie Blommesteijn (1989) begon haar muzikale carrière op de Haarlemse koorschool. Ze verleende al op jonge leeftijd haar medewerking aan uitvoeringen van de 8e symfonie van Mahler en de St. Nicholascantate in het Concertgebouw van Amsterdam. Ze werkte in die periode onder andere met Ricardo Chailly en Simon Rattle. Op haar 14e begon ze haar studie zang aan de vooropleiding aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag waar ze studeerde bij Manon Heijne. Deze studie vervolgde ze bij Sasja Hunnego aan het Conservatorium van Amsterdam. Naast haar werk als soliste is Bobbie een veelgevraagd ensemblezangeres. Zo is ze verbonden aan het Laurens Collegium, Collegium Vocale Gent, het Nederlands Kamerkoor en is ze regelmatige te horen in verschillende gelegenheidsensembles.

Elsbeth Gerritsen

Mezzo-sopraan Elsbeth Gerritsen studeerde muziekwetenschap aan de Universiteit van Utrecht waar zij in aanraking kwam met de historische uitvoeringspraktijk. Na haar doctoraal examen studeerde zij aan het Conservatorium van Amsterdam bij Margreet Honig en Jard van Nes. Inmiddels maakt Elsbeth Gerritsen als zangeres deel uit van de Nederlandse Bachvereniging, en is zij de alt in Quink, en maakt zij deel uit van het Nederlands Kamerkoor. Zij soleerde met gerenommeerde ensembles als Asko|Schönberg, Camerata Trajectina, Klangart Berlin, en VocaalLAB. Ook zingt zij veel oratoriumrepertoire en is zijn in opera te horen.

Mattijs Hoogendijk

Tenor Mattijs Hoogendijk studeerde cum laude af aan het conservatorium in Zwolle. Mattijs zong in verschillende operavoorstellingen waaronder Figaro! van Opera Nijetrijne, Orfeo (Claudio Monteverdi), Midsummer Night’s Dream (Purcell) o.l.v. Mike Fentross, William and Mary, Dido and Aeneas, Händel Revue, Nozze di Figaro en ‘Purcell Gala’ van Barokopera Amsterdam. Tevens zong hij Die sieben letzte Worte (Schütz) en Membra Jesu Nostri (Buxtehude) o.l.v. Jos van Veldhoven. Hij zong met koren en kamerkoren als Cappella Amsterdam, het Nederlands Kamerkoor, the Amsterdam Baroque Choir, Vox Luminis, Quink, Quattre Bouches en het Groot Omroepkoor.

Daniël Hermán Mostert

Daniël Hermán Mostert studeerde klassieke zang aan het ArtEZ-conservatorium (NL) bij o.a. Harry van Berne (Master-examen: 2010). Masterclasses volgde hij bij o.a. Meinard Kraak, Barbara Schlick, Carolyn Watkinson en David Wilson-Johnson, veelal in de liedklas van Marien van Nieukerken. Daniël werkt sinds 2010 part-time bij het Groot Omroepkoor in Hilversum, maar zingt ook met enige regelmaat bij het Nederlands Kamerkoor. Daarnaast is hij zeer actief als solist in o.a. oratoria, passies en cantates van Bach, Händel, Mozart, Rossini, Fauré, Duruflé en Dvorak. Op operagebied vertolkte hij o.a. de rol van Pangloss en Martin in ‘Candide’ van Bernstein (in een RAP-productie van de Nationale Reisopera), de rol van Gil in ‘Il Segreto di Susanna’, van Wolf-Ferrari en de rol van Adonis in ‘Venus and Adonis’, van John Blow.

Dirigent

Boudewijn Jansen

Boudewijn Jansen is een dirigent met een breed repertoire met focus op opera en oratorium. Na zijn studie piano en orkestdirectie, aangevuld met koordirectie, cello, orgel en zang, werkte hij onder meer bij de Nederlandse Reisopera en de Stichting Kameropera Nederland. Sinds 1994 is Boudewijn Jansen verbonden aan de muzikale staf van De Nationale Opera. Verder verzorgde hij verschillende malen de instudering van het Koor van De Nationale Opera. In 2013 dirigeerde hij het Nederlands Blazersensemble en het Koor bij de kroning van koning Willem-Alexander. Hij is sinds 2003 artistiek leider van het befaamde Toonkunstkoor Amsterdam, welke veelal optreedt met het Concertgebouw Kamerorkest. Daarnaast dirigeerde hij vele vooraanstaande koren, zoals het Nederlands Kamerkoor, het Nederlands Concertkoor en het VU-Kamerkoor. Hij was te gast bij nagenoeg alle Nederlandse orkesten. Hij doceert en coacht dirigenten, repetitoren en zangers.

Koor

Er is geen koor

Inleiding

De inleiding wordt verzorgd door Sebastiaan van Eck